هدف‌گذاری چین برای رشد ۵۰ درصدی قدرت رایانشی

رقابت چین و آمریکا در حوزه رایانه
رقابت چین و آمریکا در حوزه رایانه

چین قصد دارد قدرت رایانشی را در رقابت با آمریکا، به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ افزایش دهد.

به گزارش ایران جیتکس به نقل از ایسنا، این هدف‌گذاری در بحبوحه رقابت رو به رشد میان چین و آمریکا در بسیاری از حوزه‌های فناوری پیشرفته از نیمه رساناها و ابرایانه‌ها گرفته تا هوش مصنوعی که شامل کنترل‌های صادراتی آمریکا روی تجهیزات تراشه سازی بوده، صورت گرفته است.

این طرح که از سوی شش وزارتخانه از جمله وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین منتشر شده است، رسیدن قدرت رایانشی چین به ۳۰۰ افلاپس تا سال ۲۰۲۵ را هدف‌گذاری کرده است. افلاپس، معادل یک کوئنتیلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه بوده و سرعت رایانه را اندازه گیری می‌کند.

موسسه MIIT در اوت اعلام کرد قدرت رایانشی چین از ۱۸۰ افلاپس در سال ۲۰۲۲، به ۱۹۷ افلاپس در سال میلادی جاری افزایش پیدا کرده است. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرده است  چین در رتبه دوم پس از آمریکا قرار دارد اما به قدرت رایانشی آمریکا برای این رتبه بندی اشاره نکرد.

از آنجایی که آموزش هوش مصنوعی، مستلزم مقادیر زیادی قدرت رایانشی است، تلاش برای افزایش قدرت رایانشی، به مسئله اصلی مورد توجه پکن تبدیل شده است.

طبق پست وبلاگ گوگل در ماه گذشته، بزرگترین مدل‌های هوش مصنوعی مولد جهان، به ده‌ها افلاپس ابررایانش هوش مصنوعی نیاز دارند تا مدت آموزش را چند هفته یا کمتر از آن حفظ کنند.

طبق این طرح، چین قصد دارد دیتاسنترهای بیشتری بسازد تا دسترسی کسب و کارها به قدرت رایانشی را تسهیل کند. به منظور تامین تقاضای صنعت رو به رشد سریع هوش مصنوعی، پکن همچنین قصد دارد زیرساخت رایانشی در غرب این کشور را بهبود دهد.

استان‌های وسیع اما کم‌جمعیت در چین مانند استان گوئیژو، مدت‌ها مامور راه‌اندازی دیتاسنترهای بزرگ برای تامین نیازهای اینترنت این کشور بودند. به عنوان مثال، اپل با شرکایش در گوئیژو، دیتاسنترهایی ایجاد کرده تا به کاربرانش در این کشور خدمات‌رسانی کند. بر اساس گزارش رویترز، یک موضوع مورد توجه دیگر، بهبود سرعت و کارایی شبکه رایانشی است. طبق طرح چین، سرعت انتقال بین دو تاسیسات رایانشی مهم، نباید بیش از پنج میلی ثانیه تاخیر داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید